Začať novú kariéru od nuly je náročné. Ak ťa však na ceste za vysnívanou prácou povedie skúsený odborník, získaš skutočnú výhodu. Navrch máš aj v prípade, ak v minulosti kráčal podobnou cestou ako ty. Prečítaj si príbeh Dóri, ktorá sa z office manažérky stala Salesforce analytičkou a dnes svoje skúsenosti posúva ďalej ako mentorka v našom kurze CRM špecialista/ka.
Dóri sa nikdy nepovažovala za kariéristku. Zosúladenie pracovného a osobného života bolo pre ňu vždy dôležité, keďže okrem práce chcela venovať svoj čas vzťahom, športu a koníčkom. V jednom okamihu bolo pre ňu náročné nájsť si zamestnanie, vďaka ktorému získa rovnováhu v pracovnom a súkromnom živote. Našťastie, nájsť takúto kariérnu príležitosť nie je nemožné, najmä ak sa hovorí o IT. Ako a kedy sa rozhodla zmeniť kariéru a čo ju priviedlo práve do sveta IT? To sa dozvieš v našom rozhovore.
Všetko sa začalo, keď som mala asi 6 až 8 rokov a s bratom sme na povale nášho starého otca začali objavovať svet počítačov spolu s Commodore 64. Samozrejme, hrali sme len Princa z Perzie, ale počítač a jeho možnosti ma fascinovali už vtedy. Páčili sa mi natoľko, že vo vyšších ročníkoch základnej školy som sa prihlásila na informatiku.
Po strednej škole som absolvovala kurz obchodnej informatiky, no môj život nabral trochu iný smer a s IT svetom som sa nachvíľu rozlúčila. Rok a pol som pracovala ako office manažérka v továrni na keramiku pri Pécsi. Neskôr som si našla prácu, ktorá mala opäť bližšie k IT. Stala som sa obchoďáčkou vo firme, ktorá sa venovala vývoju softvéru. Tu som vďaka možnosti neustáleho vzdelávania sa pracovala takmer 14 rokov. Práve tu som sa stretla so Salesforce.
Počas pandémie sme u nás vo firme začali pracovať na diaľku, čo ma zo začiatku trochu vydesilo, ale za pár týždňov som si zvykla a home office som si dokonca obľúbila. Takže keď sme sa mali vrátiť naspäť do kancelárie na pár dní v týždni, začala som uvažovať o novej práci. Na druhej strane som so Salesforce pracovala denne už 3-4 roky a môj záujem o túto platformu rástol zo dňa na deň.
Pravidelne som sa stretávala s vtedajšou kontaktnou osobou zo Salesforce, kde som mohla na vlastné oči vidieť, ako sa zavádzajú nové automatizácie a úlohy sú vďaka nim ľahko riešiteľné jedným klikom. Byť svedkom takéhoto vývoja bolo vzrušujúce a napadlo mi, že by som si rada vyskúšala pracovať na druhej strane a robiť zázraky pre ostatných používateľov, ktorí pracujú so Salesforce.
Oslovila som preto niekoľko firiem, ktoré so Salesforce spolupracujú a po absolvovaní niekoľkých pohovorov som prijala ponuku od firmy v Budapešti, kde ma prijali na pozíciu Salesforce konzultantky. Za 1,5 roka som sa toho naučila naozaj veľa, ale urobila som si najmä certifikáciu, vďaka ktorej som získala aktuálne zamestnanie a prácu mentorky v Green Fox Academy.
Od februára pracujem ako Salesforce Business Analyst v pobočke firmy Nissan v Budapešti. Zvyčajne pracujem od 8:00 do 17:00. Počas dňa ma čaká viacero online mítingov - asi 90% je v angličtine. Na mojej pozícii pracujem zväčša vo svojom internom tíme Salesforce a na obchodnej stránke.
Aktuálne tiež zhromažďujem požiadavky na zavedenie funkcie, ktorá podporuje proces predaja a využívam svoje technické znalosti zo Salesforce. Na základe týchto požiadaviek vytváram podrobnú dokumentáciu pre tím vývojárov, ktorý je zodpovedný za implementáciu požadovaných riešení. Po vývoji som súčasťou testovania funkcie, prezentujem ju manažérom v rôznych pobočkách a v prípade potreby pomáham s jemným ladením funkcie pred jej spustením.
Okrem toho implementujem niektoré funkcie aj sama. Nedávno som úspešne zaviedla novú automatizáciu na podporu oddelenia služieb zákazníkom - v rámci toho som zvládla vývoj (bez programovania), testovanie a dokumentáciu a následne som si vychutnala to, že zákazník bol spokojný (úsmev).
Baví ma neustále učiť sa niečo nové a navyše, je veľmi motivujúce, keď sa môžem o svoje vedomosti podeliť s ostatnými.
Najnáročnejšie na tom všetkom bolo asi to, že väčšina komunikácie bola v angličtine, pretože v predchádzajúcej práci som ju nevyužívala. Ako Salesforce konzultantka som už stretnutia v cudzom jazyku zvládala po niekoľkých týždňoch a niekoľko mesiacov potom som s istotou viedla akúkoľvek diskusiu, či už bola s klientmi z Talianska, Francúzska alebo Veľkej Británie.
Teší ma, keď vidím, ako moji študenti prežívajú „heuréka moment”. V IT začínajú od nuly, dokončia úlohy a samotné moduly kurzu. Potom príde chvíľa, keď niekto dokáže samostatne vyriešiť zložitejšiu úlohu, pochopiť základné súvislosti a úplne žiaria, keď si uvedomia, že úspešne zvládli prvý náročnejší krok. Je to úžasný pocit pozorovať ich pri tom.
Radosť mám tiež z toho, keď vidím, ako ku koncu kurzu čoraz viac študentov získava certifikácie. Som na nich veľmi hrdá, pretože viem, že aj mojou zásluhou sa im podarilo nasmerovať ich kariéru novým smerom.
Myslím, že ak má človek nejaké znalosti o podnikových procesoch (predaj, zákaznícky servis, marketing, financie, atď.), zaujíma sa o IT a hľadá niečo nové, do kurzu CRM špecialista/ka sa môže pustiť s istotou.
Stále prekvapujem samú seba, že sa chcem učiť viac a viac. V blízkej budúcnosti plánujem získať 1-2 nové certifikácie, ktoré sú špecifické pre môj aktuálny projekt a rolu. Povýšenia sú v rámci spoločnosti úplne bežné a momentálne sa nachádzam vo fáze, že na základe mojich silných stránok a cieľov zvažujem s mojimi priamymi nadriadenými príležitosti do budúcnosti.
Spoznaj naše kurzy junior programátora
Hoci sa všade hovorí o tom, že platy rastú, tak vám pridajú maximálne pár eur. Kreativita je na nule a vízie na povýšenie v nedohľadu. Namiesto rastu firma bojuje o udržanie existujúcich zákaziek a v prípade, že získa predsa len nové, tak väčšinou za veľa nestojí. Aj to je obraz súčasného pracovného trhu. Ak sa s tým nechcete zmieriť a radi by ste robili v peršpektívnom odbore, kde nie je núdza o prácu a dopyt po odborníkoch strmo rastie, skúste IT. Rekvalifikácia vám pomôže naštartovať kariéru.
IT je dynamický odbor neustálych noviniek a zmien. Ako na ne reagovať a vyťažiť z nich pre svoju kariéru maximum?. „Juniori sú plní energie a nadšenia. Ak si ich udržia budú ďalej rozvíjať svoje nápady a sledovať trendy, budú raz na čele tímu,“ vysvetľuje František Tröster, expert, ktorý v IT pôsobí viac ako 20 rokov a aktuálne vedie viac ako 100-členný tím v spoločnosti Gen, ktorý má na starosti značky ako Avast, Norton, Avírusu, AVG, CCleaner a ďalšie.
Do Green Fox Academy sa rozhodol ísť s jasným cieľom - zmeniť povolanie. Jeho kroky tak z predošlého zamestnania, kde pracoval ako CNC operátor, smerovali najprv na vysokú školu a potom do IT bootcampu. Po úspešnom absolvovaní Super intenzívneho kurzu od Green Foxu dnes pracuje pre partnerskú firmu Accenture ako ServiceNow/Javascript developer. A začína si kódovať svoju vlastnú budúcnosť ako programátor.